نکاتی که راجع به ویروس کرونا (کوید-۱۹) باید بدانید

کرونا ویروس چیست؟

کوروناویروس‌ها از خانواده ویروس‌های سارس و MERS هستند. کوروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که هفتمین رده جدید آن، در شهر ووهان چین پیدا شده است.

در ۳۱ ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی،خوشه ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان چین گزارش شد. در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند. بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید. در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری اعلام و باعث نگرانی زیادی شد:   نام‌گذاری کردند. اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ در چین گزارش گردید و گزارش موارد مثبت نیز Covid-19یک کوروناویروس جدید که ۷۰ %قرابت ژنتیکی با سارس دارد. در حال حاضر این ویروس را به اختصار

از کشورهای دیگر مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر نمود. حاصل این همه گیری بزرگ، پر شدن تخت‌های بیمارستانی ، خستگی مفرط تیم‌های درمانی، کمبود شدید وسایل حفاظت فردی، ابتلاء کارکنان بیمارستان، کمبود نیروی انسانی و گسترش بیماری و نگرانی در شهرهای مختلف چین و برخی کشورهای جهان بود. این بیماری جدید، یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود اما هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری و تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

علائم ابتلا به  ویروس کرونا چیست؟

علائم شایع: تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علائم گوارشی، اسهال

علائم در موارد شدید: پنومونی(عفونت ریه )، سندرم تنفسی حاد شدید، نارسایی کلیه

چه کسانی بیشتر  مستعد ابتلا هستند؟

سالمندان  افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و نقص ایمنی، بیماری‌های قلبی و خانم‌های باردار، کودکان،

آیا انتقال فرد به فرد  امکان پذیر است؟

انتشار از راه هوا  تماس نزدیک با انسان مبتلا،  دست‌زدن به وسایل آلوده،  بله. راه‌های احتمالی

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

از دست‌دادن و روبوسی‌کردن با افراد دارای علائم تنفسی (سرفه، عطسه و…) خودداری کنید، از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود   به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون کنید،

بپرهیزید، دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید، فاصله حداقل یک ونیم متری را از افراد بیمار رعایت کنید، از تماس با حیوانات اهلی و یا وحشی خودداری کنید، از خوردن مواد غذایی نیم‌پز خودداری کنید، از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنید،

آیا برای محافظت از خود  به ماسک نیاز داریم؟

استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی شود. باید حتما بهداشت دست و بهداشت تنفسی را رعایت کنید.

صرفا در این موارد استفاده از ماسک توصیه می شود، از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید، زمانی که علائم تنفسی( سرفه یا عطسه) دارید، مبتلا به این بیماری هستید

فرد مشکوک به بیماری کوید-۱۹ کیست؟

سابقه سفر به کشور چین، در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم بیماری ، فردی است که به دلیل تب، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده و عامل بیماری‌زای دیگری برای توجیه علائم بیماری وی وجود ندارد و حداقل یکی از موارد زیر را دارا است:

تماس نزدیک با مورد قطعی و علامت‌دار بیماری، مراقبت مستقیم از بیمار مبتلا به عفونت ناشی از کورونا ویروس(محتمل یا قطعی)

تماس نزدیک  به چه معنا است؟

هم‌سفر بودن با فرد مبتلا به کورونا ویروس در یک وسیله نقلیه مشترک، همکار بودن یا همکلاس بودن با فرد مبتلا به کورونا ویروس یا هر تماس شغلی با بیمار مبتلا به کورونا ویروس در فضای بسته مشترک  تماس بیمارستانی با بیمار،

آنتی بیوتیک ها و کروناویروس

آنتی بیوتیک ها برروی ویروس ها تاثیری ندارند.

کوروناویروس جدید یک ویروس است و بنابراین آنتی‌بیوتیک روی آن اثری ندارد

آیا دارویی برای پیشگیری یا  درمان این بیماری وجود دارد؟

تاکنون واکسن یا داروی ضد ویروس برای درمان این دسته از ویروس‌ها یافت نشده است. درمان به‌صورت علامتی است.

اگر می‌خواهید خودتان را از بیماری محافظت کنید باید به اصول بهداشت تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پای‌بند باشید.

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد   می‌تواند هم‌چنان به نوازد خود شیر بدهد؟

تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک یا کارمندان بهداشت می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کم‌رنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام

شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به بیماری بوده و یا بیماریش تأیید شده باشد، در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.
اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز ویا قاشق تشویق کرد. در تمامی این مراحل، همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌الذکر را نیز باید رعایت نماید.

4 دیدگاه دربارهٔ «نکاتی که راجع به ویروس کرونا (کوید-۱۹) باید بدانید»

1. криптовалюта виды

Центральный Банк никак не доказывает сведение об этом, то что практически около пятидесяти процентов негосударственных пенсионных фондов имеется трудности, какие препятствуют им вступить во концепцию гарантирования пенсионных скоплений. Сережа Портных, ۱-ый зам. председателя Центробанка, сообщил, то что данных об такого рода глубокой вопросу около него отсутствует.

2. Доброго времени суток друзья
    Обустройство скважины с пластиковым кессоном
    Пластиковый кессон – самое оптимальное решение только что обустроенной скважины. Помимо того что, он отлично защищает Вашу скважину, обеспечивает ей необходимую герметичность. Пластик, как известно, не подвержен коррозии. К тому же, ни в каком дополнительном обслуживании пластиковый кессон не нуждается. В результате Вы имеете чистую питьевую воду в доме и на своем участке, используя для полива огорода. И пользоваться пластиковой конструкцией Вы можете в течение ۵۰ лет, не опасаясь за работу Вашей скважины.
    Монтаж пластикового кессона в только что обустроенную скважину состоит из этапов:
    Вокруг обсадной трубы выкапывают котлован с запасом на ۲۰-۳۰ см больше диаметра пластикового кессона. Выравнивают дно.Опускают кессон отверстием на обсадную трубу. Фиксируют трубу к корпусу кессона. Точность и аккуратность установки напрямую влияет на качество пользования и срок службы кессона.К кессону через боковые отверстия в его стенке подсоединяют трубы водопровода и вывода на внешний поливочный кран, подсоединяется питающий кабель, всё аккуратно закрепляется крепежными болтами.Обсадная труба должна быть обрезана до нужной высоты с учетом кессона. В скважину спускается насос через оголовок. Подключают все трубы, закрепляя болтами. на оголовке.Устанавливают в кессоне гидроаккумулятор и системы автоматики, розетка со шнуром для подключения электрического кабеля.Подводят трубы и электрический кабель к домуЗакрывают крышку кессона. Засыпают щели выкопанной землей. Литой пластиковый корпус кессона, а также его установка на глубине ۲ м (это ниже промерзания грунта) защищает скважину и оборудование от замерзания в холодное время года.Монтаж пластикового кессона и обустройство скважины завешено и можно пользоваться скважиной.